Abstrakt. Celem artykułu jest zbadanie relacji pomiędzy planami zawodowymi studentów
kierunku finanse i rachunkowość, studiujących na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu
Gdańskiego, a postrzeganiem przez nich działań uczelni polegających na uzyskaniu akredytacji
i certyfikacji profesjonalnych podmiotów z branży finansowej. Przy wykorzystaniu badań,
polegających przede wszystkim na badaniu ankietowym studentów, formułowane są odpowiedzi
na pytania dotyczące postrzegania przez studentów znaczenia certyfikatów i kwalifikacji
zawodowych w zależności od swoich planów zawodowych dotyczących w szczególności formy
pracy lub wielkości firmy przyszłego pracodawcy. Analiza wyników badania ankietowego pozwala
na sformułowanie wniosku, iż studenci planujący pracę w małych i średnich przedsiębiorstwach
postrzegają kwalifikacje nadawane przez organizacje międzynarodowe, takie jak ACCA, CIMA
czy CFA, jako zbędne w przyszłej pracy zawodowej. Dla tych studentów ponoszenie
dodatkowych nakładów na naukę, w zamian za ułatwienia w uzyskaniu zawodowych kwalifikacji,
nie jest zasadne. Podstawową konkluzją z przeprowadzonych badań jest wskazówka dla osób
konstruujących strukturę programów nauczania oraz treści programowe – celowe jest
zróżnicowanie oferty edukacyjnej poprzez umożliwienie studiowania na kierunkach finansowych
akredytowanych przez profesjonalne organizacje, jak i bez takiej akredytacji.